Neurovývojová stimulace (NVS)
"Podpora neurovývoje laskavým a vědomým způsobem"
* formují se už v prenatálním období
* jsou to vrozené automatické pohybové reakce nervového systému na různé stimuly (podněty)-teplota, zvuk, pohyb, bolest…
* v prvních měsících života jsou důležité pro přežití a nezbytné pro správný psychomotorický vývoj a dozrávání nervové soustavy
* přetrvávají do určitého stupně vývoje a pak jsou spolu s dozráváním nervového systému postupně inhibovány a nahrazovány tzv. reflexy posturálními, které zůstávají funkční a pomáhají nám po celý život
* přetrvávání aktivity primárních reflexů (automatických pohybových vzorců) a jejich nedostatečná inhibice nebo nenahrazení zralými posturálními reflexy významně ovlivňuje učení a soustředění, koordinaci pohybů, držení těla chování, emoční prožívání, zpracování smyslových podnětů apod.
* pohyby vyvolané reflexy aktivují nová nervová spojení, vytvářejí hustou neuronovou síť, a propojují vzájemně různé oblasti mozku
ucelený podpůrný program k odbourání / inhibici přetrvávajících primárních reflexů
* základem jsou cviky, které napodobují sekvenci pohybů vyvolaných konkrétním primárním reflexem
* pomáhá zlepšit nervová propojení mezi mozkem a tělem a také podporuje spolupráci mozkových hemisfér
Dětem i dospělým, kteří:
* jsou emočně méně vyrovnaní
* mají obtíže s koordinací pohybů/ rovnováhou
* mají obtíže v jemné i hrubé motorice
* jsou přecitlivělí na zvuky / světlo
* potřebují podpořit řeč
* mají obtíže se čtením, psaním, počítáním apod.
* mají obtíže s držením těla, chodí po špičkách
* chtějí podpořit školní zralost
* mají dg. ADHD / ADD poruchy učení, vývojová dysfázie a jiné

* denně čas 10-20 minut
* podložka na cvičení
* případně hračka
* je vhodná pro děti, které dokáží alespoň trochu napodobit koordinovaný pohyb, cca od 5let – pokud máte mladší/ zatím napodobit koordinovaný pohyb nezvládne, můžeme cvičit Hravou neurovývojovou stimulaci (více o ní níže)
* horní hranice není limitována- je vhodná i pro dospělé
* je třeba určitá spolupráce
* pro děti od 3-4 let
* vhodné i pro děti, které z jakýchkoliv důvodů náročnější cviky nezvládají
* cvičení zábavnou formou
* horní hranice není věkově omezena
* cviky přizpůsobuji
*pokud je dítě nespolupracující můžeme společně vymyslet jak mu s tím pomoci (zatím cvičí jen rodič, cvičí celá rodina, začneme s dvěma cviky, ap.)
První setkání bývá pro děti náročné. Proto i tady vnáším principy HANDLE přístupu. Samotné testy a co po dětech žádám ,byť je prokládám pauzami,hraním ap., může pro ně být opravdu velmi náročné.Plus nový prostor,nová já, může být nevyspalé,přehlceno už ze školy/školky/domu atd.
Poslední ,co opravdu potřebujeme je odcházející přehlcené a vyčerpané dítě.
Na druhém setkání už mě zná,nejsem nová.Nic nepředchází samotnému učení cviků a dítě bude mít lepší soustředění se na mě. Pauzy a jít si hrát je samozřejmostí.
