Neurovývojová stimulace (NVS)

"Podpora neurovývoje laskavým a vědomým způsobem"

* formují se už v prenatálním období

* jsou to vrozené automatické pohybové reakce nervového systému na různé stimuly (podněty)-teplota, zvuk, pohyb, bolest…

*  v prvních měsících života jsou důležité pro přežití a nezbytné pro správný psychomotorický vývoj a dozrávání nervové soustavy

* přetrvávají do určitého stupně vývoje a pak jsou spolu s dozráváním nervového systému postupně inhibovány a nahrazovány tzv. reflexy posturálními, které zůstávají funkční a pomáhají nám po celý život

* přetrvávání aktivity primárních reflexů (automatických pohybových vzorců) a jejich nedostatečná inhibice nebo nenahrazení zralými posturálními reflexy významně ovlivňuje učení a soustředění, koordinaci pohybů, držení těla chování, emoční prožívání, zpracování smyslových podnětů apod.

* pohyby vyvolané reflexy aktivují nová nervová spojení, vytvářejí hustou neuronovou síť, a propojují vzájemně různé oblasti mozku

ucelený podpůrný program k odbourání / inhibici přetrvávajících primárních reflexů

*  základem jsou cviky, které napodobují sekvenci pohybů vyvolaných konkrétním primárním reflexem

*   pomáhá zlepšit nervová propojení mezi mozkem a tělem a také podporuje spolupráci mozkových hemisfér

Dětem i dospělým, kteří:

* jsou emočně méně vyrovnaní

* mají obtíže s koordinací pohybů/ rovnováhou

* mají obtíže v jemné i hrubé motorice

* jsou přecitlivělí na zvuky / světlo

* potřebují podpořit řeč 

* mají obtíže se čtením, psaním, počítáním apod.

* mají obtíže s držením těla, chodí po špičkách

* chtějí podpořit školní zralost

* mají dg. ADHD / ADD poruchy učení, vývojová dysfázie a jiné

IMG 20231117 110440 scaled e1725876453621

* denně čas 10-20 minut

* podložka na cvičení

* případně hračka

* je vhodná pro děti, které dokáží alespoň trochu napodobit koordinovaný pohyb, cca od 5let – pokud máte mladší/ zatím napodobit koordinovaný pohyb nezvládne, můžeme cvičit Hravou neurovývojovou stimulaci (více o ní níže)

* horní hranice není limitována- je vhodná i pro dospělé

* je třeba určitá spolupráce

* jako HANDLE screener ráda kombinuji NVS i s HANDLE aktivitami

* cviky přizpůsobuji na míru dovedností a motivace daného dítěte

* využívám principů HANDLE® přístupu – cvičení je bez nátlaku, s respektem a v atmosféře přijetí a bezpečí

* pro děti od 3-4 let

* vhodné i pro děti, které z jakýchkoliv důvodů náročnější cviky nezvládají

* cvičení zábavnou formou

* horní hranice není věkově omezena

* cviky přizpůsobuji

*pokud je dítě nespolupracující můžeme společně vymyslet jak mu s tím pomoci  (zatím cvičí jen rodič, cvičí celá rodina, začneme s dvěma cviky, ap.) 

První setkání bývá pro děti náročné. Proto i tady vnáším principy HANDLE přístupu. Samotné testy a co po dětech žádám ,byť je prokládám pauzami,hraním ap., může pro ně být opravdu velmi náročné.Plus nový prostor,nová já, může být nevyspalé,přehlceno už ze školy/školky/domu atd.

Poslední ,co opravdu potřebujeme je odcházející přehlcené a vyčerpané dítě.

Na druhém setkání už mě zná,nejsem nová.Nic nepředchází samotnému učení cviků a dítě bude mít lepší soustředění se na mě. Pauzy a jít si hrát je samozřejmostí.

IMG 20230405 142504